Kiszonki – czy każdy powinien je spożywać?

Zbliża się sezon na kiszonki. Duża część z nas  obecnie swoje zapasy na zimę. Od dawna wiadomo, że produkty fermentowane mają wiele zalet iprzygotowuje są ważnym elementem zbilansowanej diety. Jednakże są osoby, które po spożyciu kiszonek odczuwają różne dolegliwości. Kto zatem powinien ich unikać?

Na czym polega kiszenie?

Proces kiszenia odbywa się w określonych warunkach, przy udziale bakterii fermentacji mlekowej. Bakterie powodują rozkład cukrów do kwasu mlekowego oraz obniżenie pH surowca. Kiszenie pozwala zakonserwować żywność. Procesowi fermentacji można poddawać przeróżne warzywa i owoce, zboża, mleko, a nawet jaja, mięso i ryby.


Kiszonki – źródło zdrowia

Kiszonki - samo zdrowie

Dzięki zawartości bakterii probiotycznych, kiszonki wywierają korzystny wpływ na układ trawienny. Bakterie fermentujące przetwarzają cukry zawarte w produkcie (np. laktozę w mleku), dzięki czemu sfermentowana postać zawiera go mniej. Ma to znaczenie np. dla osób z nietolerancją laktozy.

Dzięki zawartości bakterii probiotycznych, kiszonki wywierają korzystny wpływ na układ trawienny.

Ponadto kiszone warzywa i owoce zawierają sole mineralne, witaminy, i błonnik, a równocześnie mają mniej kalorii niż produkt nieprzetworzony. Mogą być pomocne w zwalczaniu zaparć. Dodatkową zaletą kiszonek jest to, że wzmacniają odporność organizmu i mają działanie antynowotworowe.


Problemy związane ze spożyciem kiszonek

Nietolerancja histaminy

Histamina to substancja produkowana w organizmie podczas reakcji systemu odpornościowego. Jej nadmiar w pożywieniu bądź upośledzona zdolność jej metabolizowania może doprowadzić do nietolerancji i wywoływać różne niepożądane objawy. Gdy w organizmie brakuje enzymów rozkładających histaminę (diaminooksydaza i/lub N- metylotransferaza histaminy), możemy zaobserwować u siebie m.in.: łzawienie oczu, wysypki, swędzenie skóry, biegunki, ból głowy, spadek ciśnienia tętniczego lub palpitacje serca.

Kiszonki

Niestety wszelkie produkty fermentowane zawierają spore ilości histaminy i mogą prowokować lub nasilać wyżej wymienione objawy. Z tego względu osoby z nietolerancją histaminy powinny szczególnie uważać na kiszone warzywa i owoce, ale także alkohol i fermentowany nabiał.

Osoby z nietolerancją histaminy powinny szczególnie uważać na kiszone warzywa i owoce, ale także alkohol i fermentowany nabiał.

Refluks, zgaga, wrzody żołądka

To akurat dość kontrowersyjny temat. Każdemu kiszona kapusta czy ogórki kojarzą się słusznie z kwasem, a jak wiadomo powszechnie, zgaga i refluks wiążą się z „nadmiarem” kwasu solnego, który cofa się z żołądka do przełyku. Dlaczego słowo „nadmiar” jest w cudzysłowie? Ponieważ przyczyna powyższych dolegliwości najczęściej wcale nie jest wywołana nadmierną produkcją kwasu solnego, lecz zjawiskiem odwrotnym – czyli niedokwaszeniem żołądka. Co ciekawe, wiele osób po dokwaszeniu na dłuższą metę zaczyna odczuwać ulgę. Oczywiście nie u każdego tak będzie i najlepiej podejść do tematu indywidualnie, obserwując reakcje swojego organizmu.

Powstałe nadżerki w błonie śluzowej potrafią wywołać silny ból i rzeczywiście spożywanie kwaśnych produktów może tutaj nie być wskazane.

Kiszonki

Należy być jednak szczególnie ostrożnym w przypadku wrzodów żołądka, ponieważ wtedy sprawa wygląda nieco inaczej. Powstałe nadżerki w błonie śluzowej potrafią wywołać silny ból i rzeczywiście spożywanie kwaśnych produktów może tutaj nie być wskazane. Najpierw należy zaleczyć wrzody, a dopiero wtedy dokwasić żołądek.

Czy zatem osoby ze zgagą i refluksem powinny spożywać kiszonki? W wielu przypadkach jak najbardziej, ale jeśli po ich spożyciu pojawia się ból i dyskomfort być może trzeba zbadać stan naszego żołądka i na jakiś czas odpuścić sobie kiszonki.

Biegunki

Podczas ostrej biegunki kiszonki również nie są wskazane, ponieważ mogą je nasilać. Są na to narażone zwłaszcza z zespołem jelita wrażliwego (IBS) lub SIBO. Jednak tutaj również należy rozpatrzyć tę kwestię indywidualnie, ponieważ niektórzy mogą z powodzeniem jeść kiszonki.

Wysoka zawartość sodu

Sól pozwala zakonserwować żywność. Ze względu na wysoką zawartość sodu produkty kiszone powinny być ograniczone w diecie osób dotkniętych nadciśnieniem oraz niewydolnością nerek. Jednakże z drugiej strony, kiszone warzywa mają pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, więc nie warto całkowicie eliminować ich z jadłospisu.

 

Kiszone warzywa mają pozytywny wpływ na układ sercowo-naczyniowy, więc nie warto całkowicie eliminować ich z jadłospisu.

Należy wziąć pod uwagę całokształt diety oraz styl życia. Na pewno bardziej korzystne będzie ograniczenie sodu pochodzącego z produktów takich jak: fast-foody, chipsy, krakersy, słone paluszki, orzeszki, sosy w proszku, wędliny, czy też konserwy.


Podsumowanie

Kiszonki mają wiele zalet. Przede wszystkim wzbogacają naszą dietę w dobroczynne bakterie probiotyczne. Powinniśmy je uwzględnić w naszej diecie zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Jednakże nie każdy może je spożywać bez ograniczeń. Osoby, dla których kiszonki mogą być najbardziej kłopotliwe, to pacjenci cierpiący na nietolerancję histaminy.

 

 

 

Źródła:

Health benefits of kimchi (Korean fermented vegetables) as a probiotic food. Park KY, Jeong JK, Lee YE, Daily JW 3rd. J Med Food. (2014)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24456350/

Lactobacillus kimchii sp. nov., a new species from kimchi. Yoon JH, Kang SS, Mheen TI, Ahn JS, Lee HJ, Kim TK, Park CS, Kho YH, Kang KH, Park YH. Int J Syst Evol Microbiol. (2000)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11034488

Microbiological, technological and therapeutic properties of kefir: a natural probiotic beverage. de Oliveira Leite AM, Miguel MA, Peixoto RS, Rosado AS, Silva JT, Paschoalin VM. Braz J Microbiol. (2013)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24294220

Antimicrobial and healing activity of kefir and kefiran extract. Rodrigues KL, Caputo LR, Carvalho JC, Evangelista J, Schneedorf JM. Int J Antimicrob Agents. (2005)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15848295

Fermented milk containing Bifidobacterium lactis DN-173 010 improves gastrointestinal well-being and digestive symptoms in women reporting minor digestive symptoms: a randomised, double-blind, parallel, controlled study. Guyonnet D, Schlumberger A, Mhamdi L, Jakob S, Chassany O. Br J Nutr. (2009)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19622191

Effect of probiotics on biomarkers of cardiovascular disease: implications for heart-healthy diets. DiRienzo DB . Nutr Rev. (2014)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24330093

Kefir improves lactose digestion and tolerance in adults with lactose maldigestion. Hertzler SR, Clancy SM. J Am Diet Assoc. (2003)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12728216

Is There a Diet for Histamine Intolerance? Jill Balla Kohn. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics. (2014)
http://jandonline.org/article/S2212-2672(14)01454-3/fulltext

Get the facts: Sodium and the dietary guidelines. (2016) http://www.cdc.gov/salt/pdfs/sodium_dietary_guidelines.pdf

Lowering salt in your diet. (2016) http://www.fda.gov/forconsumers/consumerupdates/ucm181577.htm

10 ways to control high blood pressure without medication. Mayo Clinic Staff. (2015)  
http://www.mayoclinic.com/health/high-blood-pressure/HI00027

Najnowsze wpisy

Czy warto iść do dietetyka i jak wybrać najlepszego specjalistę?
Co to jest dysbioza jelitowa? Objawy, przyczyny, skutki i leczenie
Jak wytrzymać na diecie? Niezbędny poradnik dla zdemotywowanych
Tagi: