Czy czosnek jest zdrowy? Komu może zaszkodzić?

Czosnek to roślina, której nikomu nie trzeba przedstawiać. Znana jest chyba każdemu, ze swoich szczególnych walorów smakowych i zapachowych. Jednak czosnek swojej popularności nie zdobył jedynie za sprawą oddziaływania na zmysły. Już tysiące lat temu wykorzystywany był przez człowieka nie tylko w celach stricte konsumpcyjnych. Nasi przodkowie używali go ze względu na jego niezwykłe właściwości lecznicze. Obecnie poznaliśmy dokładnie, jak działa na ludzki organizm i czy faktycznie czosnek jest zdrowy dla wszystkich.

 

Właściwości prozdrowotne czosnku

Czosnek ma niezwykłe właściwości zdrowotne. Przede wszystkim wykazuje działanie przeciwbakteryjne, przeciwgrzybicze, przeciwzapalne i przeciwwirusowe.

Zawiera on bowiem organiczne związki siarki, takie jak alliny, które sprawiają, że jest on tak wartościowym medykamentem. To one są też przyczyną jego nieprzyjemnego zapachu.

Jednak czosnek uzyskuje swoje właściwości prozdrowotne dopiero po uszkodzeniu (zmiażdżeniu, posiekaniu czy przeżuciu), w efekcie przekształcenia alliny w allicynę.

Oprócz allicyny czosnek zawiera również inne związki siarki i ich pochodne, a także inne składniki, które w niemałym stopniu wpływają na jego właściwości lecznicze. Przede wszystkim należy podkreślić, że czosnek jest bogatym źródłem witamin, szczególnie witaminy C, a także A, B1, B2, B6, PP, aminokwasów, flawonoidów i mikroelementów, takich jak wapń, potas, żelazo, fosfor, a nawet kobalt, chrom i nikiel oraz wielu innych.

 

Dla kogo czosnek jest zdrowy i na co pomaga?

Mężczyźni, Model 3D, Odosobniony, 3D, Modelu

Długotrwałe stosowanie czosnku może zapobiegać, łagodzić lub zmniejszać objawy niektórych chorób. Oto kilka z nich:

Czosnek na odporność

Nie od dziś wiadomo, że czosnek jest zdrowy i wzmacnia działanie układu odpornościowego. Jednak czy wiesz, jak silne jest jego działanie?

Pewne badanie wykazało, że codzienne spożywanie czosnku zmniejszyło liczbę przeziębień o 63% w porównaniu z placebo. Dodatkowo zmniejszyła się także średnia długość trwania objawów przeziębienia aż o 70% (z 5 dni w grupie placebo do zaledwie 1,5 dnia w grupie czosnku). To spektakularny wynik, który bez wątpienia stawia czosnek na podium naturalnych roślin leczniczych.

Czosnek uważany jest za naturalny antybiotyk.

Nadciśnienie a czosnek

Czosnek zalecany jest przede wszystkim osobom z nadciśnieniem. Wykazuje on bowiem silne właściwości obniżające ciśnienie krwi. Niektóre badania podają, że jest tak samo skuteczny, jak lekarstwa na nadciśnienie – a skutki uboczne niemal nie występują!

Czosnek jest skutecznym lekarstwem na nadciśnienie.

Cholesterol i choroby serca

Czosnek obniża poziom lipidów, trójglicerydów oraz lipoprotein LDL (złego cholesterolu).
A jak wiadomo, wysokie poziomy tych parametrów są znanym czynnikiem ryzyka chorób serca. Ponadto czosnek wykazuje również właściwości przeciwzakrzepowe, dzięki którym jeszcze bardziej przeciwdziała chorobom sercowo-naczyniowym takim jak miażdżyca czy zawał serca.

Czosnek wraz z kwasami omega-3 często jest składnikiem preparatów stosowanych do utrzymania prawidłowego poziomu cholesterolu.

Czosnek jest zdrowy dla diabetyków

Dla diabetyków czosnek powinien również zostać jednym ze stałych elementów zróżnicowanej diety. Badania wykazały, że stosowanie czosnku wpływa na zmniejszenie poziomu glukozy we krwi.

Cukrzyca jest chorobą powodującą powikłania uszkadzającą naczynia krwionośne. Czosnek wpływa na zmniejszenie degradacji tych naczyń i opóźnienie oraz złagodzenie powikłań, takich jak np. retinopatia cukrzycowa (uszkodzenie naczyń krwionośnych siatkówki oka).


Wyżej wymienione przykłady pozytywnego wpływu czosnku nie zamykają listy jego zastosowania. Do tego należy dodać, że  czosnek wzmacnia również kości i jest polecany w osteoporozie, pomaga w detoksykacji organizmu z metali ciężkich, a także pomaga w chorobie Alzheimera i demencji.

Oczywiście, przy leczeniu powyższych chorób, spożywanie czosnku i preparatów pochodnych, powinno być skonsultowane z lekarzem.


Kiedy czosnek może szkodzić i dlaczego?

Przystanek, Zawierające, Zarejestruj Ulicy

Pomimo tego, że czosnek jest zdrowy i bezpieczny dla ludzi (potwierdza to np. FDA – amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków), jak każdy inny medykament, może wywoływać niepożądane skutki. Przyczyną takich reakcji może być nadmierne, niekontrolowane spożycie tej rośliny, niektóre choroby, przyjmowane leki czy alergie.

Czy czosnek jest zdrowy i zalecany w chorobie refleksowej?

Chociaż czosnek oraz preparaty powstałe z jego przetworzenia, stosuje się do leczenia układu pokarmowego, to niezalecane jest jego przyjmowanie przy chorobie refluksowej żołądka i przełyku. Szczególnie niebezpieczne jest spożywanie czosnku w dużych ilościach na czczo. Pobudza on bowiem wydzielanie enzymów trawiennych, co może doprowadzić do rozstroju żołądka, czy zgagi.

Czosnek a IBS

Osoby cierpiące na zespół jelita drażliwego (IBS) także nie powinny spożywać czosnku, ponieważ należy on do grupy FODMAP – czyli produktów spożywczych zawierających łatwo fermentujące węglowodany. Zjedzenie czosnku spowoduje więc nasilenie dolegliwości związanych z tym schorzeniem.

Czosnek a leki przeciwzakrzepowe

Szczególną ostrożność przy spożywaniu czosnku lub jego suplementów należy zachować w przypadku kuracji farmakologicznej lekami przeciwzakrzepowymi. Z uwagi na to, że czosnek ma właściwości rozrzedzające krew, może nasilić działanie leków i stworzyć ryzyko krwotoku.

UWAGA!
Przed planowaną operacją koniecznie powiadom lekarza o tym, że stosujesz preparaty czosnkowe bądź regularnie spożywasz czosnek.

Czy czosnek jest zdrowy – podsumowanie

Fakt, że czosnek jest zdrowy i ma lecznicze właściwości, nie podlega dyskusji – udowodnione to zostało na podstawie wielu badań naukowych. Jednak tak jak do stosowania każdego innego specyfiku są zalecenia i przeciwwskazania.

 

Źródła:
https://www.nccih.nih.gov/health/garlic/
https://academic.oup.com/jn/article/131/3/955S/4687054?login=true/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2584604/
https://www.mdpi.com/2072-6643/12/3/872/htm/
https://www.mdpi.com/2304-8158/8/7/246/htm/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7146530/
https://www.mdpi.com/2076-3921/9/7/619/htm
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25837272/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6966105/
https://academic.oup.com/jn/article/146/2/416S/4584712/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2442048/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6966105/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29557277/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC307432/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6678835/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6371831/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21431384/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5467063/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24725925/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17918162/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20617421/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4266250/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4266250/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6966103/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26764326/

Najnowsze wpisy

Czy warto iść do dietetyka i jak wybrać najlepszego specjalistę?
Co to jest dysbioza jelitowa? Objawy, przyczyny, skutki i leczenie
Jak wytrzymać na diecie? Niezbędny poradnik dla zdemotywowanych
Tagi: