czy warto kupić msm

MSM – czy warto suplementować? Działanie MSM i skutki uboczne

MSM, inaczej sulfonylometan, jest popularnym suplementem diety.

Jest to organiczny związek siarki, której przypisuje się między innymi korzystny wpływ na zdrowie stawów oraz właściwości przeciwzapalne.

Jakie są jednak naukowe dowody na działanie tego związku? Czy warto suplementować MSM? Czy MSM działa? Jakie ma skutki uboczne? Poniżej znajdziecie odpowiedź na wszystkie pytania.


MSM zmniejsza bóle stawów

Jest to najbardziej popularne zastosowanie siarki. Wykazano, że związek ten przynosi korzyści u osób ze zwyrodnieniem stawów – częstą przyczyną bólu kolan, rąk czy bioder.

Badanie obejmujące 100 osób po 50 roku życia wykazało, że suplementacja 1200 mg MSM przez 12 tygodni zmniejszyło ból, sztywność i obrzęk stawów w porównaniu z placebo. Grupa otrzymująca suplement zgłosiła również poprawę ogólnej jakości życia – uczestnicy mieli mniej trudności przy chodzeniu czy wstawaniu z łóżka.

msm czy warto

Działa przeciwzapalnie

Nauka silnie potwierdza przeciwzapalne działanie MSM. Uważa się, że związek ten hamuje NF-kB, kompleks białkowy zaangażowany w procesy zapalne.

Dodatkowo zmniejsza produkcję cytokin takich jak TNF-alfa oraz IL-6, które są białkami sygnalizującymi stany zapalne.

MSM może również zwiększyć poziom glutationu, najsilniejszego przeciwutleniacza w ludzkim organizmie.

Badanie z udziałem 40 aktywnych fizycznie mężczyzn wykazało, że przyjęcie 3 gramów metylosulfonylometanu przed dużym wysiłkiem zmniejszyło uwalnianie cytokin pro-zapalnych. Dodatkowo zapobiegło nadmiernemu stresowi komórek odpornościowych w porównaniu do placebo.


Polepsza regenerację

Podczas ćwiczeń dochodzi do uszkodzeń włókien mięśniowych oraz stresu oksydacyjnego. To sprawia, że dzień po treningu odczuwamy popularne „zakwasy” czyli opóźnioną bolesność mięśniową.

MSM może przyspieszyć regenerację mięśni po intensywnym wysiłku poprzez zmniejszenie stanu zapalnego i stresu oksydacyjnego.

Badanie przeprowadzone na 18 mężczyznach wykazało, że przyjmowanie 50 mg proszku MSM na kg masy ciała przez 10 dni znacznie zmniejszyło uszkodzenia mięśni spowodowane wysiłkiem.

MSM może zwiększyć poziom glutationu, najsilniejszego przeciwutleniacza w ludzkim organizmie.

Inne badanie wykazało, że sportowcy, którzy przyjmowali 3 gramy MSM dziennie przez dwa tygodnie, mieli niższe poziomy IL-6 oraz mniejsze bóle mięśniowe po intensywnym treningu oporowym.

Jeżeli jesteś sportowcem, warto rozważyć wdrożenie siarki do swojej suplementacji – oprócz innych skutecznych substancji, takich jak kreatyna.

Należy dodać, że takie działanie wcale nie musi być pożądane w przypadku sportów sylwetkowych – gdzie uszkodzenia włókien mięśniowych oraz stres metaboliczny są konieczne do wzrostu masy mięśniowej.

msm mięśnie

MSM zwiększa odporność

Układ odpornościowy może być osłabiony przez wiele czynników – brak snu, stres, zła dieta, długotrwałe choroby itd.

Dzięki temu że siarka redukuje stan zapalny oraz stres oksydacyjny, stanowi silne wsparcie dla układu odpornościowego. Dodatkowo odgrywa rolę w tworzeniu glutationu, który ma kluczowe znaczenie dla odporności i dobrego zdrowia.

Badanie in vitro wykazało, że metylosulfonylometan skutecznie przywracał poziom glutationu i zmniejszał markery stanu zapalnego w komórkach myszy, które zostały osłabione białkami HIV.


Poprawia kondycję skóry

Keratyna to białko, które jest głównym składnikiem strukturalnym włosów, skóry i paznokci.

Keratyna to białko zawierające duże ilości cysteiny – aminokwasu, który zawiera siarkę. Stąd dodatkowa suplementacja związkami siarki pomoże wzmocnić keratynę.

Dodatkowo zmniejszenie stanu zapalnego spowolni przedwczesne starzenie się skóry oraz zmniejszy objawy chorób skórnych, takich jak trądzik różowaty który powoduje podrażnienie oraz zaczerwienienia.

Jedno z badań wykazało, że po zastosowaniu MSM na skórę u osób z trądzikiem różowatym, zmniejszyło się swędzenie, zaczerwienienie, stan zapalny oraz poprawił się kolor i nawodnienie skóry.


Skutki uboczne

Metylosulfonylometan uważany jest za związek bezpieczny. Najważniejsze agencje regulacyjne, takie jak FDA, nadały mu oznaczenie Generally Recognised As Safe (GRAS).

Przeprowadzono liczne badania oceniające poziom toksyczności MSM w celu oceny bezpieczeństwa. Dawki do 4,8 g na dobę są uznawane za bezpieczne.

Jednak u szczególnie wrażliwych osób mogą wystąpić łagodne reakcje, takie jak nudności, wzdęcia czy biegunka.

Warto dodać, że istnieją pewne obawy dotyczące mieszania MSM z alkoholem. Leki zawierające siarkę mogą powodować niepożądane reakcje po zmieszaniu z napojami alkoholowymi.

Jednak w przypadku MSM żadne badania nie zbadały jeszcze tej potencjalnie problematycznej kombinacji.


Podsumowanie

Jeżeli cierpisz na problemy skórne to nie musisz się już zastanawiać, czy warto kupić MSM.

Badania jasno pokazują, że związek ten jest pomocny w zmniejszaniu bólu stawów, obniżaniu stanów zapalnych czy w poprawie regeneracji.

Ze względu na jego działanie, wspiera również funkcjonowanie układu odpornościowego.

Dodatkowo posiada wysoki profil bezpieczeństwa, a badania wykazują tylko minimalne skutki uboczne.

Chociaż obecne odkrycia dotyczące metylosulfonylometanu są obiecujące, potrzeba więcej badań, aby poznać wszystkie potencjalne korzyści, a także możliwe skutki uboczne.


Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23011466/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4502733/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3965983/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2882124/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25461402/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28666801
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5097813/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17082364
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22525653
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28736511
https://www.fasebj.org/doi/abs/10.1096/fasebj.27.1_supplement.1076.7
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21708034/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28790224
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26684635/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3245436/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19336900/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2198910/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3229597/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4399096/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18254805
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29506080
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3507661/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19538004
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3919718/