Trening na pusty żołądek — wady i zalety

Zapewne wielu z Was zastanawia się, czy warto wykonywać trening na pusty żołądek.

Przez jednych jest uwielbiany, uznawany za najlepszą broń w walce z tkanką tłuszczową, przez innych bardzo mocno krytykowany. Jak to jest naprawdę?

W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości.

 

Trening na pusty żołądek to inaczej trening na czczo, wykonany z samego rana przed śniadaniem.

 

1. Cardio na pusty żołądek

Poranne cardio na czczo zdecydowanie może pomóc spalić tkankę tłuszczową. Dzieje się tak, dlatego, że przez noc nasz organizm doświadcza kilkugodzinnego postu. Wynikiem tego jest czerpanie energii z zapasów organizmu. Wykonując ćwiczenia na pusty żołądek kontynuujemy ten stan, pobierając energie z przechowywanego paliwa, którym jest glikogen i wolne kwasy tłuszczowe. W rezultacie dochodzi do spalania tkanki tłuszczowej – czyli jej utleniania.
Jeśli Twoim celem jest redukcja, taki trening jest wskazany.

Trening na przyrost masy mięśniowej

topless mężczyzna w czarnych spodniach, trzymając sprzęt do ćwiczeń czarny i żółty

Trening na pusty żołądek nie jest dobrym pomysłem, jeżeli zależy Ci na przyroście masy mięśniowej.

Powodem tego jest wysoka aktywność pewnych hormonów wczesnym rankiem, które niekorzystnie działają na mięśnie.

 

Kortyzol to hormon wytwarzany przez nadnercza. Kontroluje on podstawowe funkcje, takie jak poziom glukozy we krwi i odpowiedź na stres. Odpowiedzialny jest za metabolizm komórkowy oraz w proces budowy struktur białkowych.

Wysoka aktywność kortyzolu niestety powoduje rozpad białek w komórkach mięśniowych. Zwiększa to utratę i osłabienie mięśni.
Poziom kortyzolu jest najwyższy wczesnym rankiem. Ponadto poranne ćwiczenia po całonocnym poście podnoszą poziom kortyzolu. Oznacza to, że trening na pusty żołądek, może negatywnie wpłynąć na mięśnie.

 

Trening siłowy i wytrzymałościowy

mężczyzna robi gimnastykę

Jeśli planujesz wykonywać aktywność wymagającą siły lub szybkości, powinieneś jednak rozważyć zjedzenie posiłku przed wykonaniem tych ćwiczeń.
Chociaż organizm może wykorzystywać tłuszcz jako paliwo, nie jest to efektywne akurat w takich formach aktywności. Zapasy tłuszczu po prostu nie sprostają wymaganiom ciężkich treningów. Pojawi się zmęczenie, które znacznie utrudni utrzymanie wysokiej intensywności lub tempa.

Badania wykazały, że aktywność fizyczna na czczo wiąże się ze zmniejszoną wytrzymałością.

Podsumowanie

Trening na czczo jest dobrym wyborem, jeżeli zależy Ci na redukcji tkanki tłuszczowej. W innych przypadkach może okazać się nieefektywny. Warto rozważyć wtedy zjedzenie posiłku bogatego w węglowodany o niskim indeksie glikemicznym.


 

Przeczytaj także:

Odżywka białkowa przed czy po treningu? Kiedy suplementować białko?

Rozciąganie po treningu – czy jest konieczne?

Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5050386/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5050386/
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4703705/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29315892/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30334499/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20519256/

 

Najnowsze wpisy

Dlaczego nie mogę schudnąć? 10 powodów, przez które nie chudniesz
Na co pomaga cynk? Poznaj korzyści zdrowotne cynku
Czy czosnek jest zdrowy? Komu może zaszkodzić?
Tagi: