Na co pomaga cynk? Poznaj korzyści zdrowotne cynku

Cynk jest niezaprzeczalnie kluczowy w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu. Jego braki wpływają nie tylko na zdrowie człowieka, ale również na jego kondycję, wygląd i samopoczucie. Ze względu na wszechstronność cynku, szczególnie ważne jest dbanie o jego właściwy poziom. Na co dokładnie pomaga cynk i dlaczego jest nam tak potrzebny?

Charakterystyka cynku

Cynk jest jednym z mikroelementów niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Wpływa na działanie około 300 enzymów, wchodząc w skład około 80 z nich. Uczestniczy w procesie podziału komórek, bierze udział w syntezie białek i kwasów nukleinowych oraz metabolizmie węglowodanów i kwasów tłuszczowych. Ma znaczący wpływ na przyswajanie witaminy A.  Odgrywa bardzo ważną rolę w wielu aspektach życiowych. Poznaj je wszystkie!

 

Na co pomaga cynk?

zbliżenie oczu osób

Cynk poprawia funkcję immunologiczną

Cynk jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Uczestniczy on bowiem w tworzeniu limfocytów T i komórek NK (ang. Natural Killer – „urodzeni” zabójcy) – jedynych z najważniejszych komórek odpowiedzialnych za odporność. Niedobór cynku natychmiastowo skutkuje obniżoną obroną przed chorobami atakującymi wirusowo i bakteryjnie. Ponadto zbyt mała podaż tego mikroelementu wydłuża czas trwania choroby.

 

Według badań dieta bogata w cynk lub przyjmowanie suplementów cynku mogą skrócić czas trwania przeziębienia nawet o 33%.

Odpowiednia podaż cynku gwarantuje wzmocnienie układu immunologicznego.

 

Cynk pomaga w walce z trądzikiem

Kto nie słyszał o maści cynkowej na trądzik? Zapewne wszyscy ją znają! Preparaty cynkowe poleci każdy farmaceuta. Ich działanie jest zbawienne, nie tylko na niedoskonałości, ale również na ogólną kondycję skóry i jej regenerację. Podobnie cynk działa od wewnątrz. Pomaga on zmniejszać produkcję sebum w skórze i chronić przed infekcjami bakteryjnymi i stanami zapalnymi. Dodatkowo wpływa na regenerację tkanek, dzięki czemu przyśpiesza gojenie się ran, uzupełniając ubytki skórne.

Cynk pomaga na wypadanie włosów

Wypadanie włosów jest częstym objawem niedoboru cynku. Odgrywa on w końcu niezwykle ważną rolę we wzroście i naprawie tkanki włosa. Ponadto pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu gruczołów łojowych wokół mieszków włosowych.

Badania potwierdzają, że dieta bogata w cynk lub suplementacja znacząco przyśpieszają wzrost włosów oraz ograniczają ich wypadanie. Istnieją jednak pewne spekulacje, że suplementacja zbyt dużą dawką może także przyczynić się do wypadania włosów. Dlatego pamiętajmy, wszystko z umiarem!

 

Cynk dla zdrowia tarczycy

Cynk odgrywa bardzo ważną rolę w pracy gruczołu tarczycy. Odpowiedni jego poziom jest potrzebny do produkcji hormonów tarczycy takich jak T3, T4, a także hormonu stymulującego tarczycę (TSH). Niektóre badania sugerują, że niedobór cynku może przyczynić się do rozwoju niedoczynności tarczycy i Hashimoto.

Cynk pomaga na dolegliwości żołądkowo-jelitowe

Cynk jest minerałem, który ma kluczowe znaczenie dla zdrowia pracy jelit. Jego niedobór może prowadzić do różnych zaburzeń żołądkowo-jelitowych, takich jak biegunka. Informacja ta jest to niezwykle ważne zwłaszcza w chorobach przewodu pokarmowego np. wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego, czy chorobie Leśniowskiego-Crohna.
Wykazano, że suplementacja cynkiem jest korzystna w leczeniu biegunki, zapalenia jelita grubego, nieszczelnego jelita i innych problemów trawiennych.

Cynk pomaga na niepłodność

Cynk, u kobiet jest jednym z kluczowych mikroelementów biorących udział w regulacji cyklu menstruacyjnego i decydujących o dojrzewaniu komórki jajowej. Pewne badanie wykazało, że niskie poziomy tego minerału we krwi są związane z dłuższym czasem prób zajścia w ciążę. Natomiast u mężczyzn cynk jest niezbędny do tworzenia nasienia i wpływa na poziom testosteronu we krwi. Dodatkowo cynk ma pozytywny wpływ na pobudzenie i utrzymanie erekcji.

Cynk poprawia jakość nasienia

 

Cynk na poprawę apetytu

Jeśli zauważyłeś u siebie brak apetytu, może to być spowodowane właśnie deficytem cynku w Twoim organizmie. Jest to wszak częsty objaw jego niedoboru, który może prowadzić do osłabionej chęci jedzenia. Mało tego wpływa on również na zmysł smaku i zapachu. Pomocny może być zwłaszcza u osób, które zaatakował wirus Covid-19 i spowodował zaburzenia tych zmysłów. Odpowiednia podaż tego pierwiastka może pomóc szybciej wrócić do formy i cieszyć się smakowitością potraw i zapachem ulubionych perfum. Warto również uwzględnić suplementację dla wszystkich niejadków.

 

Cynk pomaga w walce ze starzeniem się skóry

Nie dość, że ten minerał odgrywa kluczową rolę w syntezie kolagenu, to jest również zaliczany do antyoksydantów, które chronią przed działaniem wolnych rodników. Te małe niesparowane atomy mogą wyrządzić naprawdę duże szkody w Twoim organizmie, nie tylko w zakresie wizualnym, ale również zdrowotnym. Na szczęście cynk im przeciwdziała i chroni przed niekorzystnym ich działaniem.

 

Cynk pomaga metabolizować alkohol

To oczywiście nie wszystkie korzyści wynikające z odpowiedniej podaży cynku. Jego właściwości można byłoby wymieniać i wymieniać.

Jako ciekawostkę warto również dodać, że cynk pomaga w metabolizmie alkoholu. Jeśli więc po zakrapianej imprezie budzisz się w okropnym stanie i nie możesz normalnie funkcjonować, może to wynikać z niedoboru tego właśnie składnika. No, chyba że Cię poniosło i faktycznie zaszalałeś z ilością, to nie ma co się dziwić, że nie wstajesz łóżka przez cały dzień. Oczywiście pół żartem, pół serio! Jednak warto obserwować organizm, bo niedobory pokarmowe często nie są takie wyraziste i jednoznaczne.

 

Objawy niedoboru

kobieta z czarnymi włosami i różową szminką

Dla przypomnienia przedstawiamy krótki opis objawów niedoboru:

  • zaburzona odporność,
  • częste choroby i infekcje,
  • problemy skórne,
  • opóźnione gojenie się ran,
  • wypadanie włosów,
  • problemy z płodnością,
  • zaburzenia smaku i zapachu,
  • utrata apetytu,
  • zaburzenia żołądkowo-jelitowe, w tym biegunka,
  • osłabiona tolerancja alkoholu.

 

Kto jest narażony na niedobór?

Choć, by utrzymać prawidłowy poziom cynku, nie potrzeba jest go relatywnie dużo, to z problemem niedoboru zmaga się około 30% społeczeństwa.

Kto jest szczególnie narażony na jego niedobór?

  • Osoby z chorobami przewodu pokarmowego, takimi jak choroba Leśniowskiego-Crohna;
  • Wegetarianie i weganie;
  • Osoby z anoreksją lub bulimią;
  • Kobiety ciężarne i karmiące piersią;
  • Osoby z anemią sierpowatą;
  • Chorzy na przewlekłe schorzenia nerek;
  • Alkoholicy i osoby nadużywające alkohol;
  • Osoby na restrykcyjnej diecie odchudzającej.

 

Ponadto niedobory zdarzają się również u osób, które spożywają dużo niezdrowej żywności.

 

Jak uzupełnić niedobór cynku?

W odpowiedzi na zaistniały problem popularnym sposobem na braki tego pierwiastka stały się suplementy diety. Dawkę należy uzgodnić z lekarzem, dietetykiem lub farmaceutą, ponieważ poprzez suplementację nie trudno o przedawkowanie.

Jednak pamiętaj, że najlepsza jest zdrowa dieta, która dostarcza wszystkich niezbędnych składników dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.

 

Źródła cynku

Białka, Żywności, Zdrowe, Mięsa, Kurczak, Turcja

  • czerwone mięso,
  • drób,
  • wątróbka,
  • ryby,
  • jaja,
  • ser żółty,
  • ryż,
  • kasza gryczana,
  • pestki dyni,
  • nasiona słonecznika,
  • migdały,
  • orzechy,
  • kiełki pszenicy.

Białko zwierzęce zwiększa wchłanianie cynku

 

Zapotrzebowanie

Obecne RDA dla cynku wynosi 8 mg dla kobiet i 11 mg dla mężczyzn.


Na co pomaga cynk – podsumowanie

Jak sam widzisz, cynk pomaga w szerokim zakresie. Odpowiednia dieta obfitująca w ten pierwiastek lub suplementacja z czasem przyniesie ogromne korzyści nie tylko dla Twojego zdrowia, ale również wyglądu i dobrej kondycji.

 

Źródła:

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25400994/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25400994/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22903217/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25597339/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29193602/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20510767/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4135093/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK6288/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK493173/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2869512/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30982439/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25758370/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23960398/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22741940/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2861201/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20141096/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18311051/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6683068/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2800928/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/8875519/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21846317/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27178656/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5793244/

Najnowsze wpisy

Jak wytrzymać na diecie? Niezbędny poradnik dla zdemotywowanych
Dlaczego nie mogę schudnąć? 10 powodów, przez które nie chudniesz
Na co pomaga cynk? Poznaj korzyści zdrowotne cynku
Tagi: