zatrzymywania wody w organizmie

10 przyczyn zatrzymywania wody w organizmie

Zastanawiacie się dlaczego dochodzi do zatrzymywania wody w organizmie?
Powodów może być naprawdę wiele!
W niniejszym artykule przedstawię kilka przyczyn i pomysłów na pozbycie się tego problemu.

Przyczyny i rozwiązania

  1. Wypijanie zbyt małej ilości wody złej jakości.

    Jaką wodę wybierać zobaczysz TU.
    Po krótce jednak można powiedzieć, że najlepiej wybierać wodę wysokozmineralizowaną, a nie źródlaną.
    A dobrym przelicznikiem ile tej wody wypijać jest równanie:
    masa ciała [kg]/30 !
    Dobrze byłoby dodawać jeszcze ok 0,5 L wody na każdą wypijaną kawę oraz ok 1 L na każdą godzinę aktywności fizycznej.

  2. Spożywanie zbyt dużej ilości soli (sodu), a zbyt małej potasu.

    Jeśli nie jesteś wyczynowym sportowcem, który podczas treningów traci dużo sodu wraz z potem, a spożywasz produkty wysoko przetworzone, typu instant, fastfoody, słone przekąski (orzeszki, paluszki, krakersy), ciasta, ciasteczka, sery, wędliny, mleko, płatki i inne, które tej soli zawierają bardzo duże ilości (zwracaj uwagę na informacje umieszczone na etykietach), to może być powód zatrzymywania wody w organizmie.
    Nie zwlekaj więc i zrezygnuj z produktów bogatych w sód, a skup się bardziej na tych, które zawierają potas: banany, ziemniaki, pomidory, brokuły, buraki, pestki dyni, suszone morele, kakao, drób, wołowina, wieprzowina.

  3. Nadmiar węglowodanów w diecie.

    Każdy gram węglowodanów gromadzi 4 g wody. Spożywając zatem duże ilości tego makroskładnika możemy doprowadzić do zatrzymywania wody w organizmie. Wiele zależy oczywiście od budowy ciała, aktywności fizycznej, występujących jednostek chorobowych i innych zmiennych, ale polecam skontrolować i najlepiej skonsultować z dietetykiem podaż węglowodanów i innych składników odżywczych w codziennym jadłospisie.

  4. Niedobór białka w diecie.

    Zbyt mała ilość przyjmowanego białka (które wiąże wodę), szczególnie idąca w parze z restrykcyjną dietą odchudzającą doprowadzić może do niedożywienia. Zbyt mała podaż pokarmów, a tym samym witamin i minerałów będzie wpływała bardzo negatywnie na utrzymanie homeostazy (równowagi) organizmu i zachodzących w nim procesów, które pozwalają nam funkcjonować.

  5. Niedobór tłuszczy, w tym cholesterolu i brak równowagi hormonalnej.

    Cholesterol jest nam niezbędny do przeżycia. Bierze udział między innymi w tworzeniu hormonów steroidowych (płciowych) i utrzymywaniu ich na odpowiednim poziomie. Jeśli przykładowo u pań występują nieregularne miesiączki, podejrzewać możemy zaburzenia w tworzeniu się hormonów – zbyt niski poziom progesteronu, nadmiar estrogenów, czy niski aldosteron (odpowiedzialny za utrzymywanie równowagi wodno-elektrolitowej).
    Należy to oczywiście sprawdzić, badając poziomy hormonów we krwi.
    Częstą przyczyną jest właśnie zbyt małe spożycie tłuszczy, w tym cholesterolu, a nadmiar produktów zawierających fitoestrogeny takich jak np. soja, których należałoby się wystrzegać.

  6. Zbyt wysoki poziom kortyzolu.

    Od stresu zawsze wszystko się zaczyna. Szczególnie gdy stres czy to fizyczny, czy psychiczny (nawet taki, z którego nie zdajemy sobie sprawy) dotyka nas na co dzień, regularnie, będzie rósł poziom kortyzolu, czy tzw. hormonu stresu. Konsekwencją tego są obciążone nadnercza (które wydzielają też wyżej wspomniany aldosteron) i wówczas problemy z odkładaniem wody mamy murowane.
    Warto zwrócić uwagę na cały nasz styl życia, środowisko w którym żyjemy, pracujemy, na nasz sen, pożywienie, aktywność fizyczną i zastanowić się czy czegoś nie trzeba by zmienić, ulepszyć, a przede wszystkim skupić się w ogóle chociaż chwilę w ciągu dnia na sobie!

    Dom wypełnij kwiatami, a na talerzu jak najczęściej umieszczaj dokładnie umyte, bogate w witaminy, minerały i antyoksydanty warzywa i owoce.

  7. Nadmiar toksyn/metali ciężkich w organizmie.

    To co spożywamy zawsze będzie miało ogromny wpływ na pracę całego ciała. Jeśli będziemy dostarczać sobie duże ilości toksyn, czy to z ryb hodowlanych, czy niedokładnie umytych warzyw i owoców, czy z leków, czy smarując się mnóstwem kosmetyków (szybko wchłaniających się przez skórę) nasz organizm w pewnym momencie nie da rady wszystkiego skontrolować. Wątroba ma dużo roboty, a to co jemy, czy co wdychamy itd. może silnie szkodzić i zaburzać równowagę jaką stara się utrzymać każdy element naszego ciała współpracując razem.
    Dlatego staraj się unikać toksyn i metali ciężkich zarówno z pożywienia jak i z chemii znajdującej się w innych produktach, czy nawet w powietrzu. Dom wypełnij kwiatami, a na talerzu jak najczęściej umieszczaj dokładnie umyte, bogate w witaminy, minerały i antyoksydanty warzywa i owoce.

  8. Niedobór cynku i magnezu.

    Ogólna nierównowaga wodno-elektrolitowa, zaburzenia w gospodarce mineralnej będą doprowadzały do zatrzymywaniem wody w organizmie.
    W związku z powyższym trzeba się regularnie badać, a dieta powinna być urozmaicona, aby nic nam nie zabrakło, ale żeby też z żadnym składnikiem nie przesadzać i spożywać go w nadmiernych ilościach.

  9. Zbyt mała aktywność fizyczna.

    Nie ćwiczysz ⇒ nie pocisz się ⇒ nie wydalasz toksyn.
    W dodatku nie dbasz o elastyczność swoich mięśni, ścięgien i naczyń krwionośnych, gdzie właśnie znajduje się woda, a na pewno powinna.
    Należy zadbać o to by obieg wody w ustroju był płynny 😉 Długie siedzenie w jednej pozycji (przed telewizorem czy w aucie) na pewno nie pomoże, a wręcz zaszkodzi. Natomiast wykonywanie regularnych, dopasowanych do swojego stanu zdrowia ćwiczeń będzie zawsze korzystne!

  10. Nadmiar alkoholu.

    Napoje wyskokowe to chyba mało komu w życiu posłużyły. Czy to krótko, czy długoterminowo. Dobrze wiemy, że alkohol odwadnia, a organizm za wszelką cenę próbuje zachować równowagę, więc może powodować odkładanie się wody pod skórą.
    Chyba każdy się ze mną zgodzi, że substancja ta nam generalnie nie pomaga, a wręcz szkodzi.

    Źródła:
    - Mirosław Jarosz."Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja." Instytut Żywności i Żywienia 2012
    - Jan Gawęcki. "Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu." Wydawnictwo Naukowe PWN.
    - Kunachowicz Hanna, Przygoda Beata, Nadolna Irena, Iwanow Krystyna. "Tabele Składu i Wartości Odżywczej Żywności." Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
    - http://www.poradnikzdrowie.pl/sprawdz-sie/sygnaly-ciala/zatrzymanie-wody-w-organizmie-przyczyny-nadmiaru-wody-w-organizmie_37979.html