zakwaszenie

Zakwaszenie organizmu – prawda czy mit?

Czy zakwaszenie organizmu faktycznie istnieje?

Pewnie nie raz słyszeliście głosy ,,nie jedz tyle mięsa, bo się zakwasisz”, albo ,,nie mogę pić tyle kawy, bo czuje się zakwaszony, a to prowadzi do wielu niebezpiecznych chorób takich jak osteoporoza, problemy z nerkami, a nawet rakiem.”

Na wstępie od razu sobie powiedzmy, że nie ma czegoś takiego jak zakwaszenie organizmu.

Nasze własne ciało ma odpowiednie bufory, które dbają o to aby pH (wskaźnik zasadowości lub kwasowości) krwi czy narządów wewnętrznych miał odpowiedni poziom.

pH krwi jest stałe między 7.35-7.45 i nie jesteśmy w stanie tego zaburzyć. Jeśli któryś z czytelników uważa że czuje się zakwaszony, to już powinien nie żyć, gdyż zakwaszenie objawia się śmiercią w męczarniach.

Z tego powodu ciało ma wiele skutecznych mechanizmów, które ściśle regulują równowagę pH w organizmie. Jest to znane jako homeostaza kwasowo- zasadowa (powrót do pierwotnego stanu). Jednym z takich buforów jest nasz układ oddechowy, a dokładniej nerki, które wytwarzają jony wodorowęglanów, wiążąc kwasy we krwi i je neutralizując. Tworzą dwutlenek węgla, który następnie wydychamy. Czyli oddychając pozbywamy się kwasów. Oddychasz? Nie jesteś zakwaszony!

Ciało ma wiele skutecznych mechanizmów, które ściśle regulują równowagę pH w organizmie.

Oczywiście możemy zaburzyć odpowiednie PH naszych narządów, ale nie jest to żaden niebezpieczny stan – po prostu trzeba odtworzyć homeostazę.

Np. prawidłowo funkcjonujący żołądek ma pH niskie (kwaśne) między 1-3, co umożliwia wydzielanie enzymów pepsyny i trypsyny, które trawią białka, a także wyjaławia pokarm (pozbywa się obcych form bakterii).

a-drop-of-299776_1280

Wniosek?

Niedokwaszony żołądek może powodować problemy z trawieniem, a także refluks. Poprzez niskie zakwaszenie jedzenie gnije w naszym żołądku i nie przechodzi do dwunastnicy.

Skutkuje to zbyt długim pobytem pokarmu w żołądku – co powoduje cofanie się treści pokarmu do przełyku. Lekarze przepisują proszki zasadowe, zobojętniające, które faktycznie mogą wyeliminować refluks bo zmniejszają kwasowość pokarmu, ale na trawieniu i działaniu enzymów będzie się to odbijało negatywnie.

Dlatego warto upewnić się jaka jest przyczyna refluksu, bo może trzeba będzie tylko dokwasić żołądek poprzez witaminę C, ocet jabłkowy lub betaine hcl, a nie stosować leki zobojętniające.

Niedokwaszony żołądek może powodować problemy z trawieniem, a także refluks.

Patrząc na badania naukowe, badania obserwacyjne wykazały zerowy związek między kwasową dietą, a gęstością kości lub ryzyka złamań. W rzeczywistości, nie ma również związku między pH moczu i zdrowiem kości (1,2,3).

Wbrew powszechnemu przekonaniu , diety wysokobiałkowe (kwasowe) są związane ze zdrowszymi kościami (4,5,6).

Patrząc na badania kliniczne, diety kwasotwórcze nie mają wpływu na poziom wapnia w organizmie (7,8,9).

Jeśli już, poprawiają zdrowie kości , zwiększając retencję wapnia i aktywację hormonu IGF – 1 , który stymuluje naprawę mięśni i kości (10,11).

Badania jednoznacznie wykazały, że jedzenie nie może wpływać na pH krwi (12,13).

blood-1297583_1280

Podsumowując:

Nie bójmy się jeść składników kwasotwórczych, gdyż są one niezbędne do życia.

Nie nabierajmy się na diety alkaliczne, a także proszki zasadowe, które nic nie dają, a przemysł farmaceutyczny się bogaci.

Nie dajmy sobie wmówić, że jesteśmy zakwaszeni, póki żyjemy.

Źródła:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20005315
 http://bmcmusculoskeletdisord.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2474-11-88
 http://jn.nutrition.org/content/141/4/588.short
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11914191
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9925137
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11842948
 http://advan.physiology.org/content/33/4/275.full
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21529374
 http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1359/jbmr.090515/full
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16373952
 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19754972
 http://jasn.asnjournals.org/content/8/5/784.short
 https://www.cambridge.org/core/redirect-support

4 przemyślenia nt. „Zakwaszenie organizmu – prawda czy mit?”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *