Szczawiany, a kamica nerkowa

Szczawiany i kamica nerkowa – brzmi strasznie, prawda? Spokojnie, zaraz wytłumaczę, iż nie ma się czym martwić.

„Eh, Kuba… mam pytanie… co to w ogóle są te szczawiany oraz kiedy je spożywamy?”

Postaram się odpowiedzieć bardzo krótko oraz zwięźle 🙂

Czym są szczawiany?

Szczawiany to organiczne związki chemiczne, które „kradną” oraz wiążą ważne składniki mineralne z przewodu pokarmowego (głównie chodzi o wapń).

Występują w wielu roślinach, lecz w największych ilościach [mg/100g] można je spotkać w:

  • szpinaku (320-1260mg/100g produktu)
  • rabarbarze (280-1336mg/100g produktu)
  • (a to niespodzianka) szczawiu (270-730mg/100g produktu)
    a także niestety w
  • kawie
  • kakao (500-900mg/100g)
  • herbacie (300-2000mg/100g)

Duża ilość spożywanych szczawianów oraz zbyt wielkie spożycie WITAMINY C (kwas szczawiowy jest końcowym produktem rozpadu witaminy C) może nas pośrednio doprowadzić do niedoborów wapnia oraz zwiększa nam szanse na pojawianie się kamieni w nerkach.

„Ale Kuba! Skąd te kamienie?”

Cóż, szczawiany łączą się z wapniem w nierozpuszczalną sól, która przy dobrych wiatrach wydala się z kałem, lecz w nadmiarze może zostać wydalana z moczem. W przypadku dużej ilości szczawianów wapnia w nerkach mogą wytrącić się ów kamienie.

Szczawiany to organiczne związki chemiczne, które „kradną” oraz wiążą ważne składniki mineralne z przewodu pokarmowego.

szczawiany

Nie należy się jednak obawiać, ponieważ (jak zwykle) sprawa jest bardziej skomplikowana.

Kwas szczawiowy wchłania się łatwo z przewodu pokarmowego. Szczawian wapnia wchłania się po częściowym rozkładzie w żołądku. Im wyższa kwasowość soku żołądkowego, tym więcej szczawianu wapnia ulega rozkładowi.


Co to znaczy?

Gdy dbamy o utrzymywanie prawidłowego pH w żołądku (pH 2-3) poprzez picie wody z sokiem z cytryny (kwas cytrynowy pH 2,5), octu jabłkowego przed posiłkiem, czy spożywanie mandarynek, lub jabłek (kwas jabłkowy pH 2,8) to wystarczająco uskuteczniamy rozpad przyjmowanego z pokarmem szczawianu wapnia.

Warto zaznaczyć, iż większość ludzi wcale nie potrzebuje dodatkowo „dokwaszać” żołądka przed posiłkiem, lecz spożywanie wody z cytryną ciągnie za sobą dużą ilość innych korzyści, dlatego zawsze zalecam „cytryniankę” zamiast słodkich napojów przed posiłkiem (ale nie do, lub po posiłku).

szczawiany

Powtarzam, iż sporadyczne spożycie produktów zawierających szczawiany nie wpływa negatywnie na stan zdrowia człowieka.

Nadmierna ich podaż z dietą przy niedostatecznej ilości wapnia i witaminy D może wywierać ujemny wpływ na wchłanianie i retencję wapnia. W konsekwencji wpływają na bilans wapnia w organizmie oraz mogą w następstwie prowadzić do kamicy nerkowej.

Na koniec w skrócie co można zrobić w profilaktyce kamicy nerkowej:

  • stosować dietę ubogoszczawianową (w dni, gdy spożywacie większe ilości szczawianów, zwiększcie w diecie ilość produktów bogatych w wapń)
  • nie suplementować witaminy C codziennie „tak jak Pan Z. Powiedział”  (wlewy po 50 g, oraz spożycie oralne 5-10 g odpada)
  • utrzymywać odpowiednie stężenie witaminy D3
  • pić 2-3 l wody dziennie (większa szansa na wydalenie szczawianów zanim wytrącą się kamienie + MULTUM INNYCH KORZYŚCI + MULTUM JESZCZE INNYCH KORZYŚCI, gdy pijecie ją z cytryną przed posiłkiem)
  • spożywać odpowiednią ilość wapnia w diecie