melatonina

Melatonina na sen – czy jest bezpieczna?

Melatonina jest hormonem powiązanym z jakością snu. Nie dziwi więc fakt, że suplementy z melatoniną są powszechnie używane jako pomoc w zasypianiu.

Chociaż ma ona wyjątkowy profil bezpieczeństwa, rosnąca popularność melatoniny wzbudziła pewne obawy.

Obawy te wynikają głównie z braku badań nad długofalowymi skutkami, a także z szerokim wpływem ingerencji w układ hormonalny.

W tym artykule dokonano przeglądu potencjalnych skutków ubocznych wynikających z suplementacji melatoniną.


Czym jest melatonina?

Melatonina jest neurohormonem wytwarzanym przez szyszynkę, głównie w godzinach nocnych. Nazywana jest „hormonem snu”.

Suplementy zawierające melatoninę ułatwiają zasypianie, poprawiają jakość snu i zwiększają jego długość. Nie są jednak tak skuteczne jak wiele innych leków nasennych.

Warto wspomnieć, że melatonina nie odpowiada tylko za sen. Pełni również funkcję antyoksydacyjną, a także reguluje ciśnienie krwi, temperaturę ciała oraz poziom kortyzolu.

Melatonina nazywa jest „hormonem snu”.

W USA melatonina jest dostępna bez recepty, w przeciwieństwie do większości krajów europejskich – gdzie jest używana tylko u osób starszych z zaburzeniami snu.


Czy melatonina ma skutki uboczne?

W kilku badaniach sprawdzano bezpieczeństwo melatoniny, ale żadne z nich nie wykazało żadnych poważnych skutków ubocznych. Melatonina prawdopodobnie nie powoduje żadnych objawów uzależnienia ani odstawienia.

Niemniej jednak, niektórzy lekarze obawiają się, że suplementacja może zmniejszyć naturalną produkcję melatoniny w organizmie, ale krótkoterminowe badania nie potwierdzają takiego efektu.

W kilku badaniach zgłaszano ogólne objawy, takie jak zawroty i bóle głowy, nudności lub pobudzenie. Jednak były one równie częste w grupie przyjmującej placebo i nie można było ich przypisać melatoninie.

Suplementy melatoniny są ogólnie uważane za bezpieczne w krótkim okresie, nawet jeśli są przyjmowane w bardzo dużych dawkach. Potrzebne są jednak dalsze badania na temat jej długoterminowego bezpieczeństwa, zwłaszcza u dzieci.

melatonina


Jak dawkować?

By wspomóc sen, dawka waha się od 1 do 10 mg. Optymalna ilość nie została formalnie ustalona.

Ponieważ nie wszystkie suplementy melatoniny są takie same, należy postępować zgodnie z instrukcjami na etykiecie.


Podsumowując

Suplementacja melatoniną nie jest powiązana z żadnymi efektami ubocznymi, nawet przy wysokich dawkach.

Jednak większość ekspertów uważa, że potrzebne są dalsze badania dotyczące długoterminowego bezpieczeństwa. Dlatego dzieci i kobiety w ciąży lub karmiące piersią, powinny skonsultować się z lekarzem przed suplementacją.

Mimo to melatonina ma doskonały profil bezpieczeństwa i wydaje się być skutecznym środkiem wspomagającym sen. Jeśli zastosowałeś rady z naszego e-booka, a pomimo to wciąż doświadczasz problemów ze snem, warto rozważyć suplementację.


Źródła:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23691095
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25908646
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25643981
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25892306
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26692007
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23044640
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9062869
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3742833
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14582858
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23730172
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24318695
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22205210
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16423108