Kawa? Poproszę!

Kawa jest bardzo popularnym napojem. Była demonizowana w przeszłości, dzisiaj jednak uważana jest za bardzo zdrową.

Zawiera ona wiele antyoksydantów tak potrzebnych dla naszego zdrowia. Jest również łączona z wieloma benefitami, między innymi obniżeniem ryzyka wystąpienia cukrzycy typu 2 czy też chorób wątroby. Czy jednak kawa jest dobra również dla Twojego mózgu? Odnajdźmy odpowiedź na to pytanie!

Składniki aktywne w kawie:

kofeina – główny składnik aktywny; stymuluje centralny układ nerwowy i jest NAJCZĘŚCIEJ spożywaną substancją psychoaktywną na świecie;

⇒ kwas chlorogenowy – polifenol łączony z działaniem obniżającym ciśnienie krwi oraz poprawiającym gospodarkę cukrową organizmu;

kafeol i kafestol – są obecne w oleju izolowanym z ziaren kawy; mogą podnosić poziom cholesterolu HDL, zwłaszcza, jeśli pijasz kawę niefiltrowaną. Działają również przeciwnowotworowo oraz wspierają pracę wątroby;

trygonelina – podczas prażenia ulega przemianie w kwas nikotynowy, znany również jako niacyna

Wpływ tych substancji jest zmienny w zależności od rodzaju kawy, jej pochodzenia czy też sposobu parzenia.

Kawa jest niesamowicie zdrowym napojem, bogatym w szereg substancji aktywnych, m.in. kofeinę, kwas chlorogenowy, kafeol, kafestol i trygonelinę.

Jak kawa wpływa na mózg?

Kofeina wpływa na centralny układ nerwowy na kilka sposobów.
Uważa się, że kofeina wchodzi w interakcję z receptorami adenozyny.

Adenozyna jest neurotransmiterem odpowiedzialnym za sen. Neurony w Twoim mózgu mają specyficzne receptory, do których adenozyna może się przyłączyć. Jeśli tak się stanie, aktywność neuronów ulegnie spowolnieniu, a Ty staniesz się senny.

Ilość adenozyny rośnie wraz z upływem dnia, byś wieczorem poczuł się śpiący.

Kofeina i adenozyna mają podobną budowę molekularną, więc jeśli kofeina jest obecna w organizmie i walczy z adenozyną o te same receptory – nie poczujesz się zmęczony. Kofeina sprzyja stymulacji układu nerwowego, dzięki czemu pozostajesz w gotowości do działania.

Kofeina jest kluczowa przy poprawie funkcjonowania mózgu. Ten stymulant blokuje adenozynę, hamujący neurotransmiter, który powoduje, że czujesz się senny.

Jak kofeina wpływa na funkcje mózgu?

Udowodniono, iż kofeina może krótkoterminowo podnieść funkcje mózgu poprzez zablokowanie receptorów adenozyny. Warto jednak pamiętać, że stymuluje ona centralny układ nerwowy poprzez wzrost innych przekaźników jak noradrenalina, dopamina czy serotonina.

× Kofeina może przyczynić się do zmiany różnych aspektów:
• poprawa nastroju
• poprawa czasu reakcji
• zwiększenie czujności
• szybsze przyswajanie materiału
• poprawa funkcji mentalnych

Warto pamiętać, że im więcej kawy spożywamy, tym wyższy jest próg tolerancji. To znaczy, że aby osiągnąć to samo pobudzenie, za jakiś czas będziemy potrzebowali spożyć więcej kawy!

brick-wall-1002659_1280

Kawa może redukować ryzyko demencji i wystąpienia choroby Alzheimera oraz choroby Parkinsona.

Choroba Alzheimera postępuje bardzo wolno. Powoduje ona stopniową utratę pamięci oraz problemy z logicznym myśleniem oraz zachowaniem.

Badania obserwacyjne pokazują, iż regularne spożywanie kawy może obniżyć ryzyko wystąpienia tej choroby. Niestety, badania randomizowane nie potwierdzają tej zależności.

Choroba Parkinsona to chroniczny rozstrój centralnego układu nerwowego. Charakteryzuje się śmiercią komórek nerwowych wydzielających w mózgu dopaminę oraz komórek niezbędnych przy pracy mięśni.

Badania pokazują, że kawa może działać prewencyjnie. U osób pijących trzy filiżanki kawy dziennie odnotowano niższą zapadalność na chorobę Parkinsona i to o 29%!

Umiarkowane spożycie kawy może uchronić przed chorobą Parkinsona.

⊗ Kawa może wspomóc Cię w batalii z niechcianym tłuszczem
Kofeina zawarta w kawie podnosi metabolizm organizmu nawet o 11%, co pomaga w pozbyciu się dodatkowych kilogramów.

Czy powinieneś sięgać po kawę?

Jeśli kawa pozytywnie wpływa na funkcjonowanie Twojego organizmu, nie odczuwasz negatywnych symptomów (wzdęcia, ból głowy, drżenie rąk, złe samopoczucie) po spożyciu kawy – śmiało możesz sięgać po tę używkę.

Badania dowodzą, iż kawa wspiera pracę organizmu dzięki obecności wielu antyoksydantów i substancji biologicznie aktywnych.

Źródła:

1. Habitual coffee consumption and risk of hypertension: a systematic review and meta-analysis of prospective observational studies, Zhang Z., Hu G., Caballero B., Appel L., Chen L.
 2. Neuropsychiatric effects of caffeine
 Anthony P. Winston, Elizabeth Hardwick, Neema Jaberi
 

2 przemyślenia nt. „Kawa? Poproszę!”

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *