Jak uzupełnić niedobory żelaza? Sprawdź, jeżeli masz anemię!

Jak uzupełnić niedobory żelaza?

Przede wszystkim należy znaleźć przyczynę:

  • niewystarczająca ilość żelaza w diecie
  • przewlekła utrata krwi (1ml = 0,5mg żelaza)
  • zaburzone wchłanianie
  • zwiększone zapotrzebowanie

Badania pokazują, że kobiety w Polsce spożywają ilości żelaza mniejsze niż zalecane, w przypadku mężczyzn jego spożycie jest prawidłowe.

Najbardziej narażone są niemowlęta, kobiety ciężarne i miesiączkujące, nastolatkowie oraz osoby na słabo zbilansowanej diecie wegańskiej.

Rozpoznanie:

  • obniżone RBC (erytrocyty)
  • obniżone HCT (hematokryt)
  • obniżone HGB (hemoglobina)
  • obniżone MCHC (stężenie hemoglobiny)
  • obniżone MCH (masa hemoglobiny w erytrocycie)
  • obniżone MCV (objętość erytrocytów)

Należy również zbadać ferrytynę, która jest magazynem żelaza w ludzkim organizmie (tak samo jak hemosyderyna).

Kobiety w Polsce spożywają ilości żelaza mniejsze niż zalecane.

Jak zapobiec niedokrwistości (anemii) z powodu niedoboru żelaza?

Żelazo występuje w pokarmach takich jak mięso, wędliny, ryby – w postaci hemowej (wchłanialność ok. 20%). Żelazo niehemowe ze źródeł roślinnych, wchłania się na poziomie 1-5%. Warto więc zwiększyć podaż produktów mięsnych. Przy przewlekłej utracie krwi należy zwiększyć spożycie żelaza.

Jakie substancje utrudniają wchłanianie żelaza?

By wiedzieć jak uzupełnić niedobory żelaza, trzeba najpierw zapoznać się z tym, co należy wykluczyć:

  • Kwas fitynowy występujący w zbożach i strączkach.
  • Taniny występujące w gorzkich produktach (kawa, herbata, kakao)
  • Nadmiar błonnika (>50g dziennie)

Ponad to przyswajanie żelaza utrudnia:

  • Niedobór witaminy C
  • Słabe zakwaszenie żołądka

Jak uzupełnić niedobory żelaza za pomocą suplementów?

Niestety doustne suplementy żelaza podrażniają błonę śluzową żołądka. Mogą się również stać źródłem wolnych rodników, poprzez reakcję Fentona.

pill-41189_1280

Dlatego należy zwrócić uwagę na cały styl odżywiania.

Żelazo występuje w pokarmach takich jak mięso, wędliny i ryby.

Jednak w przypadku suplementów, najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się laktoferyna, która działa cztery razy skuteczniej niż sole żelaza.

Wnioski

Niedobór żelaza zwykle spowodowany jest kilkoma czynnikami jednocześnie np. kobiety ciężarne na diecie wegańskiej.

Leczenie nie polega jedynie na podawaniu doustnych preparatów żelaza. Należy zaadresować przyczyny oraz je wyeliminować.

Odpowiednie zakwaszenie żołądka (np. ocet jabłkowy przed posiłkiem), wyeliminowanie zbóż oraz innych substancji anty-odżywczych, wydają się być kluczem dla większości osób, w celu pozbycia się anemii i zwiększenia podaży żelaza.

Jedno przemyślenie nt. „Jak uzupełnić niedobory żelaza? Sprawdź, jeżeli masz anemię!”

  1. Niezależnie od tego czy je się mięso czy nie, anemia może spotkać każdego. Mi się to przytrafiło pomimo jedzenia mięsa i diety prawie perfekcyjnej. Powodem okazała się niska przyswajalność witamin, które wspomagają wchłanianie żelaza. Stosuję Chela ferr forte, jedyne żelazo, które jest wzbogacone w witaminy konieczne przy przyswajaniu żelaza i dodatkowo nie wywołuje skutków ubocznych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *