Czy istnieje idealna dieta? Jeżeli TAK, to jaka?

Czy istnieje idealna dieta dobra dla wszystkich?

Niestety – gdyby była jedna nieomylna, idealna dieta – zapewne nie byłoby dietetyków klinicznych, sportowych czy większości lekarzy. Co jednak sprawia, że te zawody istnieją?

Podając skrajny przykład – zastanówcie się jak bardzo musi się różnić dieta pacjenta leżącego w łóżku od sportowca trenującego dwa razy dziennie w wilgotnym środowisku. Jest to całkowicie inne zapotrzebowanie na energię, płyny i składniki odżywcze.

appetite-1239056_1920

Co jest zmienną w układaniu i modyfikacji diety?

  1. płeć
  2. wiek
  3. somatotyp
  4. beztłuszczowa masa ciała
  5. środowisko
  6. aktywność fizyczna
  7. przebyte/aktualne choroby i dolegliwości
  8. alergie i nietolerancje pokarmowe
  9. gospodarka hormonalna
  10. leki i suplementy
  11. narażenie na stres
  12. preferencje smakowe
  13. stan ekonomiczny
  14. cel diety


Jak widzicie, każdy człowiek różni się pod wieloma względami.

To czy dany produkt będzie szkodził lub pomagał, zależy od wyżej wymienionych czynników.

Stąd też krytyka ogólnych zaleceń żywieniowych takich jak piramida zdrowego żywienia – gdyż nie ma kogoś takiego jak ,,przeciętny człowiek”.

Jest jedno ,,ale…”


Są pewne wzorce zdrowotne do których przyrównywana jest większość „gotowych” diet.

Podstawą racjonalnego odżywiania są produkty nieprzetworzone. Czyli:

  • mięso
  • ryby
  • owoce morza
  • jaja
  • warzywa
  • owoce

Na takich prostych produktach powinniśmy oprzeć swój codzienny jadłospis.

Wbrew obiegowej opinii, wcale nie musimy jeść bardzo zróżnicowanych produktów, by zapobiec niedoborom żywieniowym.

Wręcz przeciwnie – by zapobiec niedoborom, należy jeść produkty proste, ale bogate odżywczo – takie jak te wymienione wyżej.

Każdy człowiek różni się pod wieloma względami.

Przykładowo, żółtko jaja ma niemal wszystkie składniki odżywcze – oprócz witaminy C. 

Wnioski


Każdy z nas jest inny i wymaga innej diety. Jednak u wszystkich powinny znajdować się produkty nieprzetworzone.

Podstawą racjonalnego odżywiania są produkty nieprzetworzone.

Prawdziwą bombą odżywczą są podroby zwierzęce oraz żółtko jaja. Również warzywa oraz niektóre ryby powinny na stałe zagościć u większości osób.

O tym, jak dobrać odpowiednią dietę, napisałem tutaj.

Jest to jednak odżywianie na podstawie budowy ciała, a jak sami widzieliście – zmiennych jest znacznie więcej. Dlatego warto zgłosić się do dietetyka, w celu ułożenia indywidualnej diety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *