Alkohol w diecie sportowca – czy faktycznie szkodzi?

Alkohol w diecie sportowca – czy faktycznie szkodzi?

Czy alkohol faktycznie szkodzi? A może małe ilości mają prozdrowotne działanie?

Jak to jest z tym alkoholem u ludzi trenujących?

Jak się okazuje – to dawka decyduje, czy jakaś substancja jest lekiem czy trucizną.

Na co niekorzystnie może wpłynąć alkohol?

  • Obniża regenerację przez wzrost CK i zmniejszenie jakości snu
  • Odwadnia organizm ze względu na obniżenie produkcji wazopresyny
  • Zmniejsza napięcie mięśni – jest to szczególnie niekorzystne przy dyscyplinach intensywnych
  • Pogarsza wchłanianie żelaza
  • Zwiększa ryzyko demencji
  • Jest czynnikiem ryzyka rozwoju raka jamy ustnej, jelita grubego, wątroby, piersi i gardła

To dawka decyduje, czy jakaś substancja jest lekiem czy trucizną.

Jednakże małe ilości alkoholu:

  • zmniejszają objawy depresyjne w obliczu stresu
  • poprawiają wrażliwość na insulinę
  • obniżają ilość trójglicerydów oraz zwiększają poziom HDL

Co ciekawe, umiarkowana konsumpcja zwiększa ilość testosteronu we krwi, natomiast duże ilości zmniejszają poziom tego hormonu.

Podsumowanie:

Jak ze wszystkim – najważniejszy jest umiar.

Jeżeli jednak sportowcy podchodzą bardzo poważnie do rozwoju fizycznego, powinni swoje ciało traktować jako maszynę, która musi być gotowa do pracy na najwyższych obrotach.

Źródła:

Luke D. Vella and David Cameron-Smith. Alcohol, Athletic Performance and Recovery. Nutrients 2010, 2, 781-789
Alcohol Clin Exp Res. 2003 Apr;27(4):682-5.
Barnes MJ. Alcohol: impact on sports performance and recovery in male athletes. Sports Med. 2014 Jul;44(7):909-19.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22949102
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24631946
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21864055
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11781507
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12217928

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *