Alkohol w diecie sportowca – czy faktycznie szkodzi?

Alkohol w diecie sportowca – czy faktycznie szkodzi?

Czy alkohol faktycznie szkodzi? A może małe ilości mają prozdrowotne działanie?

Jak to jest z tym alkoholem u ludzi trenujących?

Jak się okazuje – to dawka decyduje, czy jakaś substancja jest lekiem czy trucizną.

Na co niekorzystnie może wpłynąć alkohol?

  • Obniża regenerację przez wzrost CK i zmniejszenie jakości snu
  • Odwadnia organizm ze względu na obniżenie produkcji wazopresyny
  • Zmniejsza napięcie mięśni – jest to szczególnie niekorzystne przy dyscyplinach intensywnych
  • Pogarsza wchłanianie żelaza
  • Zwiększa ryzyko demencji
  • Jest czynnikiem ryzyka rozwoju raka jamy ustnej, jelita grubego, wątroby, piersi i gardła

To dawka decyduje, czy jakaś substancja jest lekiem czy trucizną.

Jednakże małe ilości alkoholu:

  • zmniejszają objawy depresyjne w obliczu stresu
  • poprawiają wrażliwość na insulinę
  • obniżają ilość trójglicerydów oraz zwiększają poziom HDL

Co ciekawe, umiarkowana konsumpcja zwiększa ilość testosteronu we krwi, natomiast duże ilości zmniejszają poziom tego hormonu.

Podsumowanie:

Jak ze wszystkim – najważniejszy jest umiar.

Jeżeli jednak sportowcy podchodzą bardzo poważnie do rozwoju fizycznego, powinni swoje ciało traktować jako maszynę, która musi być gotowa do pracy na najwyższych obrotach.

Źródła:

Luke D. Vella and David Cameron-Smith. Alcohol, Athletic Performance and Recovery. Nutrients 2010, 2, 781-789
Alcohol Clin Exp Res. 2003 Apr;27(4):682-5.
Barnes MJ. Alcohol: impact on sports performance and recovery in male athletes. Sports Med. 2014 Jul;44(7):909-19.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22949102
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24631946
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21864055
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11781507
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12217928

 

2 przemyślenia nt. „Alkohol w diecie sportowca – czy faktycznie szkodzi?”

  1. Trochę za krótki ten artykuł, wszedłem tutaj dowiedzieć się jaka jest granica „zdrowego” picia, ale niestety się nie dowiedziałem 🙂
    Robię w domu piwo, więc jest ono – nie dość, że pyszne – to jeszcze wiem co robię, a nie to co te szczyny w sklepach to ledwo da się wypić. Czy np. wypicie 500ml takiego piwa dziennie, po południu / wieczorem wpływa pozytywnie, czy negatywnie? 🙂 A może mniejsze ilości, np. 400 lub 300 ml?

    1. Odpowiedź zawsze brzmi: zależy. Ciężko podać dokładną dawkę, która by była odpowiednia dla każdego. Sam sobie odpowiedz jaka ilość alkoholu wpłynie na Twoją dyspozycję, biorąc pod uwagę powyższy artykuł. Wszystko zależy od organizmu, stylu życia, aktywności fizycznej, choć wiadomo – kieliszek wina wielu osobom na pewno nie zaszkodzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *